135mm Blog

Recente foto's met leuke verhalen, weetjes en anektdotes

Photo goes film – 6 Update

Dit artikel werd geschreven door Roeland op Friday, 30 March, 2012

Op dit eigenste moment zou ik eigenlijk in de les moeten zitten. Want jawel hoor, hoewel het een hele tijd stil bleef over het leven als filmstudent, ik volg nog wel degelijk de opleiding “Realisator van videoproducties”. Vandaag, donderdag, raakte ik er niet wegens een te druk agenda, maar om het geweten te sussen (en op algemeen verzoek) toch in extremis wat tijd vrijgemaakt voor deze broodnodige update. Hier gaan we.

Eerst en vooral het materiaal. Jawel hoor: gearporn! In een vorig artikel in deze reeks liet ik al weten dat ik koos voor een Nikon D7000 als “filmcamera”, aangevuld met een Manfrotto videohead op mijn fotostatief. Sinds de laatste update heb ik nog enkele essentiële items aan mijn uitrusting toegevoegd. Naast enkele bits and pieces zoals extra kaartjes en batterijen, was vooral een externe monitor voor mij een echte must. Focus beoordelen op het kleine LCD-scherm van de camera is wat mij betreft niet mogelijk (vergeet niet dat de optische zoeker niet bruikbaar is in videomode), dus voor een goed en betrouwbaar beeld, is een monitor echt wel nodig. En op monitorvlak zijn er heel wat opties. Van grote studio-exemplaren tot handige, compacte “pocketversies”. Mijn keuze ging uiteindelijk naar de TVLogic VFM-056WP: een compact exemplaar, maar toch voldoende groot (voor mij) om het beeld correct te kunnen beoordelen. Een serieuze hap uit het budget, toegegeven, maar elke cent meer dan waard. Naast enkele voor de hand liggende functies zoals zoom en dergelijke, zijn er ook minder evidente handigheidjes die voor mij de doorslag gaven. Zo is er de “focus-assist”: de monitor kleurt alle lijnen die perfect in focus zijn helder groen (of een andere kleur naar keuze). Klinkt misschien overbodig, maar echt wel handig als je werkt met een flinterdunne scherptediepte. Daarnaast heeft deze monitor een waveform-functie, zebra (een waarschuwing voor overbelichte gebieden in het beeld) en tal van andere handigheidjes die je helpen het beeld beoordelen. Verder kan je het ingevoerde signaal (HDMI of SDI) doorlussen naar andere monitoren (bijvoorbeeld voor de regisseur). Kortom: dit ding was voor mij een goeie investering die ik nu al niet meer zou kunnen missen. Enige minpunt: bij gebruik van de monitor is het scherm van de camera niet meer bruikbaar. Maar dat is een tekortkoming van de camera en heeft niks te maken met de monitor. Nieuwe camera’s zoals D4 en D800 (die ik enkel interessant vind omwille van de videofuncties trouwens) hebben dit probleem niet meer.

Een andere toevoeging aan mijn video-uitrusting is een externe audiorecorder. Ook dit stond vanaf het begin op mijn “must have”-lijstje. Want wie het nu nog niet weet heeft onder een rots geleefd: de audio die je met een DSLR opneemt is slecht. S. L. E. C. H. T. Slecht. Ook al gebruik je een externe microfoon, wat sowieso een must is, toch blijf je op audiovlak geconfronteerd met heel wat beperkingen, zeker als Nikongebruiker. Want de instelmogelijkheden voor audio op een D7000 zijn echt te beperkt om degelijk mee te werken. En daarom koos ik voor de Roland R-26 audiorecorder. Deze heeft niet alleen enkele degelijke ingebouwde microfoons, maar beschikt daarnaast over twee XLR-aansluitingen. Voor de niet nerds: XLR is het gangbare type aansluiting voor audio in de videowereld en is veel minder onderhevig aan storingen dan de gekende minijacks die je vindt op veel consumer-apparaten. Elke professionele microfoon die je koopt of huurt zal dan ook gebruik maken van XLR. Kort samengevat heb je met een dergelijke audio-recorder dus het perfecte hulpmiddel in handen om hoog kwalitatieve audio te voorzien. Want weer voor wie het nog niet wist: audio is even belangrijk als video. Nadeel van een audiorecorder: je moet achteraf video en audio nog synchroniseren en het wordt allemaal heel omslachtig bij opname. Niet geschikt dus voor reportagewerk en run and gun filmwerk, maar opnieuw voor wie onder een steen geleefd heeft: dat interesseert me toch niet echt. Voor mij is het dus geen probleem om met aparte audio te werken. Trouwens, het synchroniseren van audio en video hoeft niet noodzakelijk een vreselijke ervaring te zijn. Met hulpmiddelen zoals Plural Eyes of de ingebouwde functies van Final Cut Pro X (waar ik verder trouwens niet echt over te spreken ben) kom je al een heel eind, maar daarover ongetwijfeld meer een volgende keer.

Tenslotte, en heel recent, heb ik ook nog een dolly aangeschaft: de Manfrotto 114 Heavy Duty Dolly. Ik werk uitsluitend vanop statief en daardoor wordt een filmpje al snel heel statisch. Door het gebruik van een dolly, zeg maar een set wielen voor onder het statief, hoop ik onder de juiste omstandigheden (vlakke vloer) ook wat leuke camerabewegingen te kunnen maken. Waarschijnlijk zal deze dolly pas echt intensief gebruiken bij de opnamen van een videoclip in april, dus binnenkort ongetwijfeld meer over mijn gebruikservaringen.

Maar genoeg over materiaal nu, want we weten allemaal dat enkel het resultaat telt. En de eerste voorzichtige filmpogingen komen eraan. Voorlopig zijn dat de kleine projectjes voor de lessen. Eentje daarvan is intussen ingeblikt en min of meer gemonteerd. Het eerste groepswerk met de titel “Koffie Verkeerdt” is een kort filmpje naar een opgelegd scenario (award-winning trouwens) waar we met een team van 5 mensen een tijdje zoet mee geweest zijn. Want onderschat vooral niet hoeveel werk en tijd er kruipt in zelfs een filmpje van slechts enkele minuutjes. Wij kozen bewust voor de studio en niet voor een “kant en klare” locatie. Hiermee creëerden we uiteraard extra werk, maar konden we wel het idee realiseren dat we in ons hoofd hadden. Dit filmpje werd gedraaid op ongeveer 8 uur tijd als ik me niet vergis. 8 uur werken dus voor ruwweg drie minuten film. En dan spreek ik nog niet over de voorbereidingen die het hele team op zich nam: catering, script, storyboard, props bij mekaar zoeken, acteurs regelen,… En als alles dan na een lange draaidag ingeblikt is, kan de montage beginnen, waar je ook al snel wat uurtjes aan zit. Maar aan het einde van die rit is de voldoening natuurlijk des te groter.

Als alles goed is, zie je hieronder mijn eerste ruwe montage. Naast het feit dat ik nog altijd twijfel om het toch in kleur te houden, is er nog wat werk aan. De montage kan snediger, sneller waardoor het filmpje nog wat korter wordt, hier en daar mogen nog wat inserts (tussenbeelden) erin en ook over de muziekkeuze ben ik niet tevreden. Wat dat laatste betreft trouwens: wie op zoek is naar legale opties (vergeet niet dat muziek onterecht gebruiken hetzelfde is als iemands foto’s, video of portefeuille stelen in essentie) voor filmmuziek, bekijk zeker het werk van Moby op Mobygratis.com, daar komt de muziek die ik hier gebruikte trouwens ook vandaan.

http://vimeo.com/39478331

Zoals ik al zei werk ik momenteel aan de voorbereidingen van een videoclip die in april gedraaid wordt met en voor de ubercoole mensen van Moonradio. Je mag daarover dan ook zeker een uitgebreid verslag verwachten als de tijd rijp is ervoor…

More to come dus…

Roeland

0
Reacties afgesloten