135mm Blog

Recente foto's met leuke verhalen, weetjes en anektdotes

Photo goes film – 5 Theorie

Dit artikel werd geschreven door Roeland op Sunday, 18 December, 2011

Weer een week voorbij in filmland. Wil je het volledige verhaal, kijk dan achter volgende links:

Hier gaan we voor een samenvatting van afgelopen filmweek. Op vlak van materiaal kan ik kort zijn, buiten dan het feit dat ik meer dan tevreden ben van zowel de camera (D7000) als het statief. Het was even wennen (en dat is het nog steeds), maar beiden presteren zoals ik had verwacht. Er zijn uiteraard beperkingen, maar niks waar ik niet mee kan leven. Misschien één detail dat het vermelden waard is: ik heb de statiefkop even aangepast. Het vergrendelknopje (of hoe dat ook mag heten – zie foto) zat voor mijn voorkeur wat te los. Dus telkens na aan pan-beweging moest dat ding helemaal naar links gedraaid worden. Ik heb liever wat “directere” respons en heb het dus wat vaster gedraaid. Door met een inbussleuteltje (dat meegeleverd werd trouwens) het schroefje op het hendeltje los te maken, kan je het hele remmechanisme los maken. De grote schroef die daardoor vrijkomt kan je eenvoudigweg met een tang wat vaster schroeven, waardoor de “rem” vaster komt te zitten. Alles weer mooi monteren, en voilà: de rem kan los of vast gezet worden met een minimale beweging. Ik hoef dus niet meer als een gek staan draaien aan dat ding.

Videostatief

Verder heb ik intussen alles al wel gezegd over het materiaal wat er te zeggen valt. Wat, jammer genoeg, niet betekent dat de investeringen achter de rug zijn. Ik sprak van bij het begin al van een externe monitor om makkelijker te kunnen scherpstellen, en die gaat er nu echt wel komen. Bij ES-video, een in video en film gespecialiseerde winkel in Heverlee, lopen er momenteel eindejaarspromoties, en daar ga ik dus van profiteren. De keuze is nog niet helemaal gemaakt, maar waarschijnlijk wordt het er eentje van TV Logic: groot genoeg voor een duidelijk beeld en toch klein genoeg om nog handig te zijn. Doorslaggevende factor is ook dat zij, naast netstroom uiteraard, ook gevoed kunnen worden met DSLR-accu’s en dus geen nood hebben aan de, in de videowereld wijd verspreide, maar jammer genoeg ook dure en vooral heel zware V-mount-batterijen. Als je camera ook dergelijke V-mount-accu’s gebruikt is het een ander verhaal, maar voor mij zijn die dingen echt wel overkill. De batterij inclusief lader zou meer kosten en meer wegen dan de monitor zelf. Beetje gek dus, en daarom kies ik voor de DSLR-oplossing van TVLogic. Voorlopig vind ik echter enkel accupacks met Canon-batterijen (en anderen, maar geen Nikon), maar daar is denk ik wel een mouw aan te passen. Maar daarover meer binnenkort, genoeg over het materiaal.

In de afgelopen lessen hebben we wat theorie te verwerken gekregen. De praktijk is uiteraard leuker, maar laat me hier voorzichtig toegeven dat ik ook de theorie best wel leuk vind. Decoupage, jumpcuts, inserts en dergelijke passeerden de revue. Maar ook een introductie tot belichting werd in de groep gegooid. En dat was voor mij het allereerste echte raakvlak met fotografie. Tot daarvoor waren er wel kleine analogieën, maar film en fotografie kenden wat mij betreft weinig gelijkenissen. Maar, zoals verwacht, is de theorie over lampen en belichting heel vergelijkbaar. Uiteraard wordt er voor video niet gewerkt met flitslicht maar met continu licht, maar verder was het wel een bekend verhaal allemaal. Een driepuntsverlichting met key-, fill- en backlight is een bekend gegeven, zelfde voor reflectieschermen, diffusie en de zogeheten “inverse square law”. Dat laatste is trouwens een fancy manier om te zeggen dat lichtsterkte afneemt naarmate de afstand tussen onderwerp en licht toeneemt (met het kwadraat om exact te zijn). Een beetje fotograaf weet zulke dingen. Of hoort dat toch te weten wat mij betreft.

Of ik dus niks bijgeleerd heb afgelopen les? Oh jawel hoor. Want stilaan begint het een opvallende trend te worden dat in de filmwereld alles een specifieke naam heeft, een naam die weliswaar in de fotografiewereld niet bestaat of anders is. “Spun” en “Black crap” (voor respectievelijk diffuserend materiaal en zwarte folie om voor je lampen te hangen), “Dedo”, “Redhead”, “Blonde”, etc voor allerlei types spots en lampen.

Kort samengevat dus: hetzelfde als bij fotografie, maar dan toch net een tikkeltje anders. Maar zo blijft het interessant natuurlijk.

Volgende week meer,

Roeland

0
Reacties afgesloten