135mm Blog

Recente foto's met leuke verhalen, weetjes en anektdotes

Dansen

Dit artikel werd geschreven door Roeland op Wednesday, 7 September, 2011

Liesbeth (mijn vrouw) zal haar ogen niet kunnen geloven als ze dit leest: ik schrijf een artikel over dansen! Sterker nog: over hoe IK dans. Want jawel hoor, ik dans wel effectief. Tenminste, met wat goeie wil. Eigenlijk is de term “dansen” eerder van toepassing voor de trouwkoppels bij hun openingsdans, want daarover gaat dit artikel ECHT.

Feit is wel dat ik als fotograaf niet stilsta, maar “meedraai” vanop een bescheiden afstand. Hoe fotografeer ik een openingsdans (of bij uitbreiding een dansfeest)? Hier gaan we.

Eerst en vooral: een situatieschets. In de meeste feestzalen ziet de dansvloer er redelij gelijkaardig uit: een lege ruimte met aan één kant de discobar, die over het algemeen wel voorzien is van enkele gekleurde spots. Geen discotheek-niveau, maar meer dan voldoende om wat sfeer te brengen in een zaaltje van gemiddeld formaat. Jammer genoeg is de hoeveelheid licht meestal niet genoeg om zonder meer scherpe of correct belichte foto’s te kunnen opleveren. Er zal dus in de meeste gevallen geflitst moeten worden. Maar voor een beetje creatieveling betekent “flitsen” heel wat meer dan “een flits op de camera schroeven en gewoon verder fotograferen”. Kies je wel voor die laatste aanpak, dan zeg je meteen vaarwel tegen alle sfeervolle foto’s (en waarschijnlijk dus ook tegen je klant). Nee, “flitsen” betekent meestal een iets doordachtere aanpak.

Om te beginnen werk ik met twee camera’s: eentje met een flits erop, eentje zonder flits. Daarnaast voorzie ik een flits los van de camera, op een voldoende hoog statief. Voldoende hoog, om indien nodig over de hoofden van de omstaanders te kunnen flitsen. Deze flits wordt gericht het midden van de dansvloer, en indien nodig voorzien van een zogeheten “snoot” om ENKEL de dansvloer te belichten en niet de rest van de zaal. De dansvloer is op dat moment namelijk de essentie, de rest is bijzaak en wil ik dus zo weinig mogelijk laten opvallen. De camera zonder flits wordt voorzien van een Pocketwizzard, een zendertje dat de flits “triggert”. Op de (super-tijdrovende en ultra pro-) diagram hieronder een plattegrond: links de DJ met zijn gekleurde spots, rechtsboven mijn flits op statief en in het midden het mooie, dansende koppel. Duidelijk toch?

Situatieschets openingsdans

En hier komt het belangrijkste: de plaatsing van die externe flits is voor mij cruciaal. Ik zet die zonder veel uitzondering tegenover de aanwezige “DJ-spots”, maar ik zorg toch dat ik ook een hoek heb waar ik geen lichten op de achtergrond heb, noch van de DJ, noch mijn eigen flits. Op de tekening is dat de hoek rechtsonder dus. De kracht van die externe flits is afhankelijk van het aanwezige licht, maar in de praktijk altijd heel beperkt. Ik gebruik een Elinchrom Quadra pack hiervoor en die staat meestal op het absolute minimum, wat als ik me niet vergis overeenkomt met ongeveer 8 watt/sec (voor de techneuten die weten wat dat betekent). Diafragma van de camera gaat gemiddeld op f4: voldoende scherptediepte om het koppel scherp te hebben, maar de achtergrond wordt mooi onscherp. Sluitertijd begint op 1/60, maar kan heel wat trager voor wat creatieve bewegingsonscherpte. ISO meestal redelijk hoog, pakweg rond de 1600 als startpunt.

En nu gaan we dansen, en dat is meteen de clue van mijn setup. Door eenvoudigweg van plaats te veranderen kan ik een totaal verschillende sfeer / look vastleggen, in combinatie met het aan- of uitzetten van de Pocketwizzard (het zendertje) op de camera. De pijlen op de diagram geven de belangrijkste cameraposities weer.

Positie A met de Pocketwizzard AAN, dus met externe flits: het koppel wordt vooral belicht door de flits, die zorgt voor een mooi zijlicht. Een zware schaduw aan één kant, maar die wordt opgehelderd door de sfeervolle, gekleurde verlichting van de DJ.

Positie A met Pocketwizzard UIT, dus zonder externe flits: als de DJ voldoende licht heeft kan dit leuke beelden opleveren door het gekleurde zijlicht, maar in de praktijk is dat vaak wat moeilijk wegens “te donker”. Ik gebruik hier dan ook meestal de andere camera, die met de flits erop. Door eventueel deze camera te bewegen tijdens de opname creëer ik extra beweging en dynamiek, terwijl het koppel scherp en “bevroren” wordt in de actie door de voorzichtige on-camera flits, een techniek die ik overigens heel graag en vaak toepas: mits wat oefenen wordt een storende achtergrond gewoon een kleurige waas van beweging, terwijl het koppel toch enigzinds herkenbaar blijft…

Positie B met Pocketwizzard AAN, dus met externe flits: aangezien het flitslicht vrijwel vanuit dezelfde richting als de camera komt, is dit vaak niet mooi. Te plat, te weinig schaduw. Mits voldoende sterk kunnen de spots van de DJ wat tegenlicht geven, maar naar mijn smaak vaak niet voldoende om de eer te redden. Deze situatie gebruik ik dus niet vaak, enkel voor de obligate “brave, veilige” foto’s. No no dus.

Positie B met Pocketwizzard UIT, dus zonder externe flits: het gekleurde licht van de DJ zorgt nu voor het koppel als silhouet tegen een gekleurde achtergrond. Alles staat of valt bij de spots van DJ, en vooral de kleur ervan. Rood / oranje licht wordt vaak ongelooflijk lelijk op een foto, maar de meer blauwe / groene kleuren vind ik wel leuker. Deze hoek en belichting vind ik wel SUPER om vanuit een zo laag mogelijk standpunt te fotograferen: de donkere en sfeervolle schaduw van het koppel wordt benadrukt, een houten vloer weerkaatst de spots… Super sfeerbeeld dus.

Positie C, zowel met als zonder Pocketwizzard: idem aan B, maar het tegenlicht van de DJ wordt minder uitgesproken, dus vind ik persoonlijk ook minder leuk. De externe flits zorgt ook hier weer voor te plat en vormloos licht. Vergeet niet dat één van de twee dansers bijna altijd met je rug naar je toe staat, dus van hieruit heb je 1 “platgeflitst” gezicht en 1 perfect belichte rug… Leuk voor een keer, maar niet de beste positie om 3 minuten te blijven staan, althans dat vind ik…

Positie D met Pocketwizzard AAN, dus met externe flits: now we’re talking! Ik hou van tegenlicht, dus D is zeker mijn favoriete, euh, standje… De DJ zijn spots zorgen voor sfeervol invullicht om eventuele uitdrukking van het koppel vast te leggen, mijn flits zorgt voor een mooi “haarlicht” dat het silhouet van het koppel benadrukt. De achtergrond (de tafels van de feestzaal, de omstaanders,…) worden vrijwel onzichtbaar door het sterke tegenlicht en de gevolgen daarvan, en door dat tegenlicht krijg je ook nog eens een knoert van een schaduw van het koppel op de vloer, dus ook hier is “laag” vaak de boodschap, net zoals positie B. Door te spelen met sluitertijden en diafragma, controleer je perfect de bewegingsonscherpte en de sterkte van het haarlicht. Foto hieronder als voorbeeld, behalve dan dat ik het rood dus niet mooi vind…

Tegenlicht

Positie D met Pocketwizzard UIT, dus zonder externe flits: idem aan A zonder Pocketwizzard…

Mits wat ervaring met deze setup, speel je na een tijdje met het licht en weet je perfect welke hoek wel en niet werkt. Hieronderd nog een voorbeeld, ergens tussen A en C ongeveer, gecombineerd met een “bewogen camera”.

Dansfeest

Dansen dus. Als koppel, maar ook als fotograaf…

Roeland

2
Reageren niet meer mogelijk
  1. Super, eindelijk eens een prof fotograaf die zijn werkwijze/instellingen etc. deelt! 🙂

  2. […] Trouwfeest Misschien heb je wat aan dit artikel op mijn blog Succes, Roeland __________________ http://www.PhotoGenX.be http://www.bedrijfsfotografie.be […]